Klíčenie nie je žiadna novinka, ľudia ho používali od nepamäti, najmä v zime, keď nemali dostatok čerstvých vitamínov. 

U nás doma sa stali klíčky veľmi obľúbené. Je to také naše „tamagoči“. 

Sú vhodné do šalátov, príloh, nátierok, na pizzu, do smoothie, alebo len na jednoduché domáce chrúmanie. Teraz, keď nám všetko začína rásť, myslite nielen na zber bylín na zimu, ale aj na zber semien na zdravé zimné klíčenie.

Semeno rastliny v sebe skrýva najväčší potenciál, pretože práve z neho vznikne celá rastlinka. Klíčenie sprevádza násobné metabolické procesy pri ktorých sa vytvárajú nové, čerstvé plnohodnotné látky, ktoré sú nevyhnutné pre zdravý život zvierat a človeka.

Tým sú klíčky aj veľmi bohaté na živiny. Môžeme ich nazvať výživovým koncentrátom.
To sú najmä vitamíny: C, B, E, kyselina listová a bielkoviny, enzýmy.

Výhodou je ich vlastnosť rozkladania fytátov, ktoré sú zodpovedné za nedostatočné vstrebávanie minerálov pri trávení. Ich široká škála liečivých enzýmov, vitamínov a iných látok je v koncentrovanej a ľahko stráviteľnej podobe. Čiže dodávajú živiny aj telu, ktoré je oslabené, alebo mu až tak dobre netrávi (starší ľudia, po úrazoch a operáciách, chorbách žalúdka a zlom trávení ).
Pre množstvo čerstvo vytvorenej kyseliny askorbovej po klíčení je najvhodnejšie konzumovať klíčky čerstvé a nespracované (okrem fazule a sóje – tie je vhodné mierne podusiť )

V príprave klíčkov je vhodné dodržiavať niekoľko zásad
- Vybrané semeno by nemalo byť chemizované. Všetky semená určené na sadenie sú morené. Vyberajte ti semená v bio kvalite, alebo z domáceho zdroja.
- Semená je potrebné prebrať a vyradiť zmäknuté, alebo inak zafarbené kusy.
- Semená namočíme na 4-12 hodín do vody. Následne vodu zlejeme a semená prepláchneme.
- Keď klíčime, semená nesmú byť ponorené vo vode, potrebujú vzduch a vlhkosť.
- Nádobu s klíčiacimi zrnami treba dať na miesto s izbovou teplotou.
- 2-3x denne semená preplachujeme.

Semená môžete nakličovať v na to vopred určených misách, alebo si ju môžete vytvoriť tak, že použijete veľké umelohmotné sitko, na ktoré roztiahnete semená, pod neho dáte misku s vodou a zakryjete bavlnenou látkou. Klíčenie na vate podporuje tvorbu plesní. Ak klíčite na svetle, klíčky začnú okrem koreňa vyháňať aj lístky. Pokojne môžete konzumovať aj tie. Ak chcete rast spomaliť, umiestnite nakličovaciu misku do chladnejšieho prostredia. Ak ste naklíčili toho až príliš, klíčky môžete uskladniť aj v mrazničke. Nebudú však už pri konzumácii také výživné, ako tie čerstvé.
Voda, ktorá sa zlieva z klíčkov nie je vhodná na pitie, no ak vaše izbové rastliny bojujú s plesňami, alebo drobnými škodcami, je pre ne vhodná.

Klíčiť môžeme rôzne semená. Najčastejšie sa klíčia obiloviny ako je pšenica, raž, jačmeň, ovos, tiež aj ryža, kukurica, slnečnica, proso, ľan, sezam. Užitočné sú aj naklíčené strukoviny ako hrach, šošovica, cícer, semienka reďkovky, kapusty, kalerábu, tekvice, ďateliny, žeruchy, horčice, atď.

Proces klíčenia milujú najmä deti, ktoré sa tým nielen učia, ale ich výživu aj potrebujú.

Prajeme vám radostné klíčenie!



media
media
media
Súvisiace produkty